maanantai 15. maaliskuuta 2010

Hei me klikkaillaan!

Verkko-Hesarin etusivun alapäässä on se pieni Ilta-Sanomien laatikko, josta Hesarin lukijoita pyritään houkuttelemaan saman konsernin pykälää viihteellisemmän julkaisun pariin. (Vain yhden pykälän, sillä Hesarin verkkoversio on tunnetusti sisällöltään melko huttuuntunut.)

Klikkauksethan on se, mitä verkossa lasketaan. Joten niihin pyritään kaikin mahdollisin konstein. Kuten vaikka tämänpäiväisellä mysteeriotsikolla:

Hollywood-tähti kuoli yllättäen

Mitä?! Kuka?! Otsikko antaa olettaa vaikka mitä, mutta vähänpä sitten lopulta antaa: tähti ei todellakaan ollut mikään Julia Roberts, vaan 83-vuotias Peter Graves, joka muun muassa näytteli Mission: Impossible sarjassa vuosina 1969-73 ja 1988-90 ja oli vuonna 1980 komediaklassikossa Hei me lennetään!. Leffaura jatkui 2000-luvun alkuun asti, mutta kovin kurantista tähdestä ei voi hyvällä tahdollakaan puhua. Ja yllättäen? No, ei hän toki ollut maannut sairaalassa kolmea kuukautta kuolemaa odotellen, vaan sai sydänkohtauksen brunssilta palatessaan, mutta silti? Kuinka yllättävää on, että 83-vuotias mies kuolee?

Ja taas Iltsussa lasketaan tyytyväisinä klikkauksia. Mitäs sillä on väliä, että klikanneet tuntevat itsensä petetyiksi? Samaan ansaan he astuvat taas huomenna, ylihuomenna ja ensi viikollakin. Ja sitten voidaan sanoa tyytyväisinä, että lukijoille annetaan sitä mitä ne haluavat.

3 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Paras harhaanjohtava iltapäivälehden lööppiotsikko oli silti Juice Leskisen kuoleman jälkeen: "Juice kuolinpäivänään: 'Nyt on paha paikka'" Itse juttu valaisi asiaa: toimittaja oli soittanut Juicelle haastatteluaikomuksissa tietämättä edes, että Juice oli huonossa kunnossa ja TAYSissa. Juice oli sitten vain sen kummemmin olinpaikkaansa tai kuntoaan kertomatta käyttänyt kännykkäajan puhelutermiä "nyt on paha paikka" ja pyytänyt toimittajaa soittamaan myöhemmin uudestaan. Ihme, että tuollaisella uutisoinnilla vielä maksavia asiakkaita löytyy.

Maria kirjoitti...

Joo, nuo lööppiotsikot ovat ihan luku sinänsä. Harmi, kun en ole tullut keränneeksi talteen niitä koskevia havaintoja.

Raflaavan lööpin takia en ole tainnut koskaan langeta lehden ostoon. Mutta yksittäisen verkko-otsikon klikkaaminen on niin petollisen helppoa. Ja jokainen klikkaus tallentuu tilastoihin. Ja hups vaan, saadaan selville että suomalaisia kiinnostaa eniten Paris Hiltonin nännit.

Jani Suhonen kirjoitti...

Niin kovasti kuin sitä haluaisikin uskoa siihen, että "oikeat" uutiset ovat tärkeitä, niin vilkaisu vaikkapa Amppareiden suosituimpiin otsikoihin palauttaa aina maan pinnalle. Tupo tai yleislakko ei voi voittaa kiinnostavuudessa Tuksun uusia huulia tai BB-turhakkeen seksielämää.

http://www.ampparit.com/uutiset/suosituimmat