perjantai 22. elokuuta 2008

Työmatkalaiset

Päättyvällä viikolla olen kulkenut kolmena päivänä Helsinkiin töihin. Olen ihan puhki.

Puhki olemiseni johtuu varmasti pitkälti siitä, että en ylipäätään ole käynyt noin kuuteen vuoteen töissä kodin ulkopuolella, satunnaisia keikkoja lukuun ottamatta. Kun työhuone on kotona, voi sinne aamulla kömpiä minkä näköisenä tahansa. Ketään ei tarvitse kohdata - toisaalta, ketään ei myöskään pääse kohtaamaan.

Osansa tekee varmasti myös matkustaminen. Kotona työmatka on noin kolme metriä. Yhtäkkiä sitä laskee logistisia arvioita siitä, ehtiikö pääkaupunkiseudun julkisilla perille puolessa tunnissa vai pitääkö valita tuntia aikaisempi juna. Välissä menisi Pendolino, joka olisi juuri sopivasti perillä, mutta se hurahtaa komeasti ohi, vieläpä kaksin kappalein. (Yhtenä aamuna kun kapusin rappusia ylös asematunnelista ja katsoin laiturilla olevaa opastetaulua, olin aivan varma, että siinä luki VAROKAA VIHAISTA JUNAA. Lähemmäs päästyäni totesin, että teksti on oikeasti VAROKAA OHIAJAVAA JUNAA.)

Hämeenlinnan ja Helsingin väliä kulkee todella iso määrä työmatkalaisia. On se kumma, ettei VR saa edes toista aamupendoa pysähtymään läänin pääkaupungissa. Eipä sillä, nopeasti InterCitytkin meidät Helsinkiin vievät. Siellä päässä sitä aikaa kuluu, kun saa pahimmillaan istua raitiovaunuissa ja linja-autoissa yhtä pitkään kuin istui junassa.

Pitkälti toista vuotta sitten Helsingistä Hämeenlinnaan muuttanut tuttava totesi hämmästyvänsä edelleen siitä, kuinka nopeasti täällä pääsee ajamaan autolla kaupungin laidalta toiselle. Joskus Hämeenlinnastakin voi toki löytää ruuhkan. Tiiriöstä pääsee ajoittain varsin nihkeästi kääntymään Parolantielle kohti keskustaa, länsipuolelta keskustaan pyrkivä valitsee usein aamulla kymppitien, jottei joudu Rapamäen pullonkaulaan.

Hämeenlinna on sen kokoinen kaupunki, että liikenne on mahdollista saada sujumaan. Meidän ei pitäisi tarvita tyytyä ruuhkiin, niin kuin kehä kolmosen kytkimen kuluttajat ovat tottuneet tekemään. - Saa nähdä, miten Tiiriön tilanne kehittyy, kun uusi Prisma avataan.

Ei kommentteja: