Olimme tänään esiopetussuunnitelmakeskustelussa esikoisen lastentarhanopettajan kanssa.
En voi olla vähän hirvittelemättä sitä, miten lapsiamme mitataan. Mavalka osoitti, että tyttömme on matemaattisesti hiukan ryhmän keskiarvoa alempana. Kielellisesti taas lahjakas, ja piirtäjänäkin kuulemma taitava. Kaikenlaisia testejä ne muksut joutuvatkin tekemään.
Lastentarhanope sanoi kaikkien aikuisten kiinnittäneen huomiota siihen, että tyttö leikkii vain yhtä asiaa kerrallaan. Tällä hetkellä Nalle Puh -kimble on kova sana. Mielikuvitusta ja uusia ideoita puuttuu. No, sellainenhan tyttö on aina ollutkin. Vajaan kahden vuoden iässä hän löysi pallon, ja sitä pyöritettiin, heitettiin ja pompotettiin viikkotolkulla, kunnes se jäi. Jossakin vaiheessa tulivat palapelit, ja niitä tehtiin kymmenittäin, sadoittain. Jos digiboksille tallentuu hyvä lastenohjelma, neiti voisi katsoa sen 20 kertaa peräjälkeen. Ja kuten täälläkin leikkipuistoesittelyissäni mainitsin, viime kesä kului roikkuessa.
Opelle valkeni monta asiaa, kun kerroimme, että tyttö on koko suvun ensimmäinen lapsenlapsi ja ystäväpiirin ensimmäinen lapsi. Tienraivaaja ja ensimmäisyydessään ainutkertainen. (Mitähän tämä asema kertoisi tytön tulevaisuuden urasta?) Asumme lisäksi siinä määrin syrjäisessä paikassa, että spontaania leikkiseuraa ei ole. Ja päiväkodinhan tyttö aloitti vasta viisivuotiaana.
En ole ollenkaan huolissani. Tuntuu olevan tytön persoonallisuuden piirteenä, että asiat imetään jotakuinkin tyhjiin ennen kuin siirrytään seuraaviin. Onko se nyt niin paha asia? Enemmän jäi vaivaamaan se, että eskariaikuisten mukaan tytöllä on tarve olla heille mieliksi. Siitä lähti laukkaamaan vaikka mitä ajatuksia. Kokeeko tyttö, että hyväksyntää pitää ansaita hyvillä teoilla, että kelpaa vain jos toimii oikein ja hyvin? Mielisteleminen ei ole kiva asia, mitenkähän osaisin olla ruokkimatta sellaista? Itsessäni on aika paljon samaa vikaa, hyväksynnän hakua suoritusten ja pärjäämisen kautta. Voi itku, miten voisi olla välittämättä sitä eteenpäin?
tiistai 15. joulukuuta 2009
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
2 kommenttia:
Onpa teillä ollut aika rankan analyyttinen eskarikeskustelu! En muista meillä olleen tuollaista koskaan, ja Kolmosen eskariajasta on kuitenkin vasta vuosi, joten luulisin muistavani.
Ei kai ole liian tavoitteellista touhua teidän eskarissa? (Anteeksi epäilyni mutta tuli vain mieleen...) Itse olen epäillyt sellaista ekaluokkalaisemme kohdalla. Tuntuu että hänet yritetään sovittaa johonkin muottiin, johon hän ei todellakaan sovi. (Sanomattakin on ehkä selvää, että jo kolmannen kerran meillä on eri ekaluokan ope kuin ennen ja toistemme tavoille tottuminenkin taitaa teettää työtä.)
Kieltämättä kuullostaa aika hurjalta keskustelulta. Kaksi lasta on jo eskarin suorittanut eikä tuollaista ole tullut vastaan. Hui.
Tuo suorittaminen on kyllä pelottava asia. Olen itse pohtinut omaa suorittamistani paljon ja toivoisin myös etten sitä eteenpäin pistäisi, mutta enpä taida onnistua. Mikäköhän siihen auttaisi?
Lähetä kommentti